Mercedes-Benz is weer een jaartje ouder geworden op 28 juni en bestaat daarmee 98 jaar.
Hoe het begon
In 1886 schreven Gottlieb Daimler
en Carl Benz geschiedenis met de uitvinding van de eerste automobiel. Op 28
juni 1926 werd Mercedes-Benz opgericht uit de samenwerking tussen Daimler
Motoren Gesellschaft van Gottlieb Daimler en de firma Benz & Cie. van Carl
Benz. Carl Benz stond aan het hoofd van Benz, terwijl Mercedes, opgericht door
Gottlieb Daimler, sinds 1903 die naam droeg. De naam “Mercedes” is geïnspireerd
door de dochter van de Hongaars-Oostenrijkse consul Emil Jellinek, Mercedes
Jellinek, die in 1900 maar liefst 36 auto’s bestelde en daarmee de grootste
klant was.
Het nieuwe Mercedes-Benz logo
Het logo bevat een driepuntige
ster, die verwijst naar Daimlers visie om motoren te gebruiken voor transport
over land, zee en in de lucht. De lauwerkrans in het logo komt van Benz. Na de
fusie, zelfs in de crisisjaren, verkochten ze de glorieuze S/SSK modellen. Deze
roemrijke compressorwagens gaven het merk een eeuwige glans.
Productie
Vanaf 1936 begon Mercedes-Benz met de productie van de goedkopere Type 170 V serie, waarvan binnen vijf jaar 70.000 eenheden verkocht werden. Ze waren tevens de pionier in het op de markt brengen van een serie geproduceerde dieselauto’s. In de jaren ’30 ontvingen zowel Mercedes-Benz als Auto Union aanzienlijke overheidssteun om het gedachtegoed en de grootsheid van Duitsland te benadrukken. Tussen 1933 en 1941 werd meer dan 20 miljoen Reichsmark besteed aan autosport, waarvan een vijfde deel door de overheid gefinancierd werd. Deze investering resulteerde in hun dominante positie in races, waarbij de racewagens bekend werden als ‘zilverpijlen’ vanwege hun snelheid en zilveren kleur.
Tweede Wereldoorlog
In 1938 werd een herziene versie uit van zijn topmodel, de “Grosser Mercedes”, die gepantserd was en populair bij de nazi-top. Dit model was vaak te zien in parades. Ter voorbereiding op de oorlog verminderden ze de productie van personenauto’s en richtte zich op militaire voertuigen, tanks en vliegtuigmotoren met behulp van hun productieapparaten. Na de oorlog lagen de meeste fabrieken in puin door geallieerde bombardementen.
Na 1946 kregen ze van de geallieerden toestemming om de 170 V in beperkte aantallen te produceren. In 1949 werd de productie uitgebreid met de 170 S. Verder werd in 1951 de productie uitgebreid met de zescilinder modellen 220 en 300. In 1953 introduceerde Mercedes de Ponton A-type 180, een vierdeurs model dat commercieel doorbrak vanwege zijn lagere, lichtere en beter gestroomlijnde ontwerp.
Veiligheid Mercedes
In 1954 introduceerde Mercedes de razendsnelle 300 SL ‘Vleugeldeur’ met inspuitmotor, een icoon onder sportwagens. Het jaar daarop, in 1955, brachten ze de betaalbaardere 190 SL uit als toerwagen. Tussen 1955 en 1959 stonden ze bekend om hun baanbrekende werk op het gebied van autoveiligheid en corrosiepreventie. In 1961 behaalden ze een mijlpaal in veiligheid met de introductie van kreukelzones, die bij een aanrijding meebuigen om de passagiersruimte te beschermen. In 1970 lanceerden ze de eerste generatie ABS en airbags, waarmee ze opnieuw hun leidende rol in autoveiligheid onderstreepten.