audi q3 rto exclusive

Van zijn bescheiden begin in Keulen tot de wereldwijde erkenning als pionier in autotechnologie, heeft Audi een indrukwekkende reis afgelegd. Met een geschiedenis vol innovatie, concurrentie en technische doorbraken, blijft Audi een merk dat synoniem is met kwaliteit, prestaties en stijl.

De Oorsprong: Horch Motorwagenwerke AG

In 1899 werd in Keulen de basis gelegd voor wat later een van de meest iconische automerken zou worden: Audi. August Horch richtte Horch Motorwagenwerke AG op, waarmee hij zijn droom van hoogwaardige auto’s verwezenlijkte. Echter, een woordenwisseling met zijn financieel directeur leidde ertoe dat Horch zijn eigen bedrijf moest verlaten. Dit zou een cruciale wending in de autogeschiedenis betekenen.

De Geboorte van Audi

In 1909 startte Horch een nieuw bedrijf en koos de naam “Audi”, de Latijnse vertaling van zijn eigen naam. Terwijl Horch Motorwagenwerke AG en Audi hun eigen wegen gingen, bleven ze concurrenten. Datzelfde jaar bracht Audi zijn eerste model uit, de Type A. Deze wagen, handmatig aangezwengeld en voorzien van twee reservebanden voor de ruwe wegen, markeerde het begin van een nieuw tijdperk.

audi logo

DKW: Een Belangrijke Speler

In de latere geschiedenis speelde DKW een significante rol. Opgericht door Jörgen Skafte Rasmussen, experimenteerde DKW in 1916 met stoomwagens en introduceerde later tweetaktmotoren in motorfietsen en auto’s. In 1931 introduceerde DKW de eerste auto met voorwielaandrijving en een dwars geplaatste motor, een revolutionaire ontwikkeling in de autowereld.

De Vier Ringen van Auto Union

De beurscrash van 1929 had grote gevolgen voor de auto-industrie. Veel constructeurs verdwenen of werden overgenomen. Dit leidde in 1932 tot de oprichting van Auto Union AG, een fusie van Audi, Horch, DKW en Wanderer. De vier ringen in het logo symboliseren deze samenwerking.

Na de Tweede Wereldoorlog

Na de Tweede Wereldoorlog bleef DKW de vier ringen vertegenwoordigen binnen Auto Union. In 1966 verwierf Volkswagen alle aandelen van Auto Union en werd Audi opnieuw gelanceerd. De DKW-tweetaktmotoren maakten plaats voor een nieuwe 1,7-liter viertaktmotor ontwikkeld door Daimler-Benz, wat leidde tot de introductie van de eerste ‘nieuwe Audi’.

De Samensmelting met NSU

In de late jaren 50 waagde NSU zich aan technische avonturen met de Wankelmotor. Later in 1967 werd de NSU Ro 80 uitgeroepen tot Auto van het Jaar. In 1969 fuseerden Auto Union AG en NSU AG tot Audi-NSU, waarmee een nieuw hoofdstuk werd ingeluid.

De Lancering van de Audi Quattro

In 1980 zorgden ze voor een sensatie met de lancering van de Quattro. Deze vierwielaangedreven auto domineerde de rallykampioenschappen en vestigde Audi’s sportieve imago. De Quattro werd een icoon en speelde een cruciale rol in het succes.

Het Sportieve Imago

Door de jaren heen heeft Audi zijn sportieve imago verder opgebouwd. Een belangrijk moment was de introductie van de Audi TT in 1988, een model dat sindsdien synoniem staat voor stijl en prestaties.

Audi Vorst en de Eerste Audi A1

In de recente geschiedenis nam Audi de fabriek van Volkswagen in Vorst over. Hier rolde de eerste Audi A1 exclusief van de band, wat de innovatieve en toekomstgerichte aanpak onderstreept.

Relevante artikelen

De Geschiedenis van Audi: Van Horch tot Quattro

Mercedes weer een jaartje ouder

Lancering nieuwe website

Opening nieuwe showroom

Relevante artikelen